TV Krant

AMUSEMENT

Victor Mids: "Dit had ik nooit kunnen bedenken"


Al tien jaar lang is Victor Mids het gezicht van de AvroTros-hit ‘Mindf*ck’, dat nu met drie jubileumuitzendingen komt. “Het is echt een jongensdroom die uitkomt.”

Had je begin 2015 durven dromen dat ‘Mindf*ck’ zo’n succes zou worden? “Nee, ik ging er heel onbevangen in, zonder einddoel en verwachtingen. Ik was er al wel mijn hele leven mee bezig. Op mijn vierde kreeg ik mijn eerste goocheldoos. Later ben ik geneeskunde gaan studeren. Ik ben die twee dingen gaan samenvoegen onder de noemer ‘neuromagic’: de combinatie van illusie en wetenschap. Toen begon het wel te kriebelen. Ik dacht: hier moet ik iets mee, ik wil dit naar buiten brengen. Dat ‘Mindf*ck’ tien jaar later op primetime op zaterdagavond een vaste waarde voor veel gezinnen zou zijn, had ik nooit kunnen bedenken.”

Wat kan men verwachten in deze jubileumafleveringen?
“Een mengelmoes van illusies en trucs die we de afgelopen tien jaar hebben gemaakt. Je ziet hoe we aan het brainstormen zijn op kantoor, vervolgens de act oefenen en ten slotte de draaidag zelf doen. En je ziet het ontstaans-verhaal van ‘Mindf*ck’, inclusief de allereerste proefopnamen, waarbij je mij als pukkelig studentje een beetje onwennig voor de camera ziet staan. Vijf jaar geleden hebben we een uitstapje gemaakt naar Duitsland, dus je ziet ook unieke beelden van mij in lederhosen op het Oktoberfest. Verder komen er gasten langs die voor bijzondere uitzendingen hebben gezorgd in de loop der jaren. Die vragen we hoe ze het destijds hebben ervaren, of ze de truc inmiddels al begrijpen, enzovoort. In de eerste jubileumaflevering zijn we langsgegaan bij Spike van Di-rect, die tien jaar geleden onze allereerste gast was. Spike was toen met een liedje bezig dat nog niemand had gehoord. Via gedachtelezen plukte ik dat liedje uit zijn hoofd en speelde het op mijn gitaar. Spike schreeuwde het uit van ongeloof. Dat was voor ons een eerste bevestiging: hé, we zijn met iets heel bijzonders bezig.”

Wat is de aantrekkingskracht van het programma? “Het zit in een aantal dingen. Ten eerste hebben we - ik maak dit programma natuurlijk niet alleen, maar met een vriendenclub - het vak van goochelen in een modern jasje gestoken. We blijven weg van het glittergordijntje en het doorgezaagde weesmeisje. We brengen illusies met mobiele telefoons, kleding, heel tastbare dingen. Ten tweede geef ik toelichting op wat ik doe. Ik leg uit welke technieken ik gebruik om je af te leiden en te beïnvloeden. Dat maakt het voor een groot publiek interessant.”

Youp van ’t Hek noemde jou eens “een doodeng mannetje”. “Maar hij zei het wel met een knipoog en glimlach, dus het was bedoeld als compliment, haha! Misschien verwoordde Youp wel wat iedereen een beetje denkt of voelt bij mij. Want het is per definitie confronterend als iemand iets aan je laat zien wat eigenlijk niet kan. We zijn gewend om chocola te maken van de wereld om ons heen, om alles zo goed mogelijk te begrijpen. Ik schud dat houvast door elkaar met mijn illusies. Voor sommige mensen heeft dat iets frustrerends en unheimisch. Voor hen ben ik, zoals Youp het zei, een doodeng mannetje.”

Er zijn al grote namen langsgekomen in ‘Mindf*ck’, van Mark Rutte en Ilse DeLange tot Humberto Tan en Armin van Buuren. “Mocht koning Willem-Alexander dit lezen: u bent van harte uitgenodigd! In het eerste seizoen moesten we mensen echt overtuigen om mee te doen. Maar toen het eenmaal ging lopen kreeg het een sneeuwbal-effect. De laatste jaren hebben we echt de luxe dat BN’ers bijna in de rij staan om mee te doen. We interviewen in de jubileumafleveringen ook André van Duin. Hij zei: ‘Op een gegeven moment deed iedereen mee, en ik vroeg me af wanneer ik nou eens werd gevraagd.’ Dat is de wereld op zijn kop natuurlijk, dat zo’n legendarisch icoon op die manier over ‘Mindf*ck’ praat. Daar ben ik echt heel trots op.”

ZATERDAG | NPO 1, 19.05 UUR