TV Krant

La bande ? Picasso (2014)


f-la_bande_a_picasso_65490100_st_4_s-high.jpg
'La bande ? Picasso' volgt het groepje kunstenaars en bohemiens dat rond 1910 met schilder Pablo Picasso het nachtleven van Parijs onveilig maakte. De diefstal van de 'Mona Lisa' werd zelfs aan hen toegeschreven. De Spaanse schilder Pablo Picasso (Ignacio Mateos) was kort na 1900 in Parijs beland, waar hij bevriend raakte met andere kunstenaars, zoals schrijver Guillaume Apollinaire (Pierre Bénézit), dichter Max Jacob (Lionel Abelanski) en schilder George Braque (Stanley Weber). Rond 1905 ontmoette Picasso daar ook zijn vriendin en muze Fernande Olivier (Raphaëlle Agogué), schilder Henri Matisse en de rijke kunstverzamelaars Leo en Gertrude Stein. Een van Picasso's vrienden, Gery Pieret, beter bekend als De Baron (Alexis Michalik), merkt op dat het kinderlijk eenvoudig is om kunstvoorwerpen uit het Louvre te stelen. Dat bewijst hij prompt door twee beeldjes te stelen en aan Picasso cadeau te doen. Die ontdoet zich er snel van, maar niet voordat hij ze als model heeft gebruikt voor een schilderij. Korte tijd later wordt uit het Louvre ook Leonardo Da Vinci's 'Mona Lisa' gestolen. De aandacht van de politie richt zich al snel op het groepje vagebonden rondom Picasso en Apollinaire wordt kort erop gearresteerd. De beschuldigingen vliegen vervolgens over en weer.

Komische detective?
Het kunstenaarsmilieu in Parijs aan het begin van de twintigste eeuw is zonder meer zeer interessant. Grote geesten troffen elkaar daar en hun gezamenlijke ideeën werden bepalend voor de kunst van de rest van de eeuw. Dat dit ook in een hedendaagse film meeslepend kan worden verteld, blijkt wel uit het succes van Woody Allens 'Midnight in Paris' uit 2011. 'La bande ? Picasso' richt zich vooral op de man uit de titel en geeft een fraai tijdsbeeld van arme kunstenaars die eindeloos discussiëren over hun werk, geld proberen te zoeken bij rijke kunstliefhebbers en zich daarmee storten op drank en vrouwen. Toch hinkt de film te veel op twee gedachten: enerzijds is het een komische, wat chaotische kijk in zo'n artistiek milieu, anderzijds is het een detectiveachtig misdaadverhaal, waarbij een echte climax ontbreekt. Scenario noch cast weet de film naar een onvergetelijk niveau te brengen. Jammer, want de waargebeurde geschiedenis van de gestolen 'Mona Lisa' spreekt wel degelijk tot de verbeelding en had een betere film verdiend.

Vandaag op TV