A pigeon sat on a branch reflecting on existence (2015)
De Zweedse filmmaker Roy Andersson levert met 'A pigeon...' het slotstuk van zijn absurdistische 'Living'-trilogie, die in 2000 begon met 'Songs from the second floor' en in 2007 een vervolg kreeg met 'You, the living'.
De proloog toont drie korte scènes onder het kopje 'Drie ontmoetingen met de dood'. Een man trekt een fles wijn open en krijgt door de inspanning een hartaanval, terwijl zijn vrouw op de achtergrond in de keuken bezig is. Een oude vrouw ligt in het ziekenhuis op sterven. Haar volwassen kinderen staan om haar heen en proberen met geweld haar handtas uit haar verkrampte handen te trekken. In het restaurant van een cruiseschip komt een man te overlijden. De caissière biedt zijn zojuist betaalde maaltijd vervolgens aan andere passagiers aan. In de ruim dertig scènes die volgen komen telkens soortgelijke tragikomische situaties en personages langs. Terugkerende figuren zijn de sukkelige verkopers Jonathan (Holger Andersson) en Sam (Nils Westblom), die een klein assortiment fopartikelen aan de man proberen te brengen. Het topstuk van hun aanbod is een nepgebit met draculatanden. Een bevreemdend element is de scène waarin de achttiende-eeuwse koning Karel XII (Viktor Gyllenberg) onderweg is naar de veldslag van 1709 tegen de Russen en onderweg wat komt drinken in een hedendaags café.
Mislukking en hopeloosheid
Roy Andersson is in de moderne cinema een verhaal apart. Zijn oeuvre bestaat uit slechts een handvol speelfilms; twee conventionele, die dateren uit de jaren zeventig, en de drie absurdistische die de 'Living'-trilogie vormen. Daartussendoor heeft hij honderden succesvolle reclamefilmpjes gemaakt, waarmee hij zich oefende in het vertellen van ultrakorte verhaaltjes. Zijn commercials leverden hem bovendien financiële onafhankelijkheid op, zodat hij zijn eigen filmstudio kon laten bouwen, waar hij jaar na jaar op zijn gemak kon werken aan de details van zijn trilogie. De thematiek in 'A pigeon...' (die duif op een takje is te zien in een scène in een natuurhistorisch museum) richt zich op de tekortkomingen van de mens. Het leven is bij Andersson een tranendal vol vernedering, mislukking en hopeloosheid; de beide vertegenwoordigers verkopen niets en koning Karel XII komt verslagen terug uit de oorlog. 'A pigeon...' is even absurd als zijn beide voorgangers, maar minder hilarisch.
De proloog toont drie korte scènes onder het kopje 'Drie ontmoetingen met de dood'. Een man trekt een fles wijn open en krijgt door de inspanning een hartaanval, terwijl zijn vrouw op de achtergrond in de keuken bezig is. Een oude vrouw ligt in het ziekenhuis op sterven. Haar volwassen kinderen staan om haar heen en proberen met geweld haar handtas uit haar verkrampte handen te trekken. In het restaurant van een cruiseschip komt een man te overlijden. De caissière biedt zijn zojuist betaalde maaltijd vervolgens aan andere passagiers aan. In de ruim dertig scènes die volgen komen telkens soortgelijke tragikomische situaties en personages langs. Terugkerende figuren zijn de sukkelige verkopers Jonathan (Holger Andersson) en Sam (Nils Westblom), die een klein assortiment fopartikelen aan de man proberen te brengen. Het topstuk van hun aanbod is een nepgebit met draculatanden. Een bevreemdend element is de scène waarin de achttiende-eeuwse koning Karel XII (Viktor Gyllenberg) onderweg is naar de veldslag van 1709 tegen de Russen en onderweg wat komt drinken in een hedendaags café.
Mislukking en hopeloosheid
Roy Andersson is in de moderne cinema een verhaal apart. Zijn oeuvre bestaat uit slechts een handvol speelfilms; twee conventionele, die dateren uit de jaren zeventig, en de drie absurdistische die de 'Living'-trilogie vormen. Daartussendoor heeft hij honderden succesvolle reclamefilmpjes gemaakt, waarmee hij zich oefende in het vertellen van ultrakorte verhaaltjes. Zijn commercials leverden hem bovendien financiële onafhankelijkheid op, zodat hij zijn eigen filmstudio kon laten bouwen, waar hij jaar na jaar op zijn gemak kon werken aan de details van zijn trilogie. De thematiek in 'A pigeon...' (die duif op een takje is te zien in een scène in een natuurhistorisch museum) richt zich op de tekortkomingen van de mens. Het leven is bij Andersson een tranendal vol vernedering, mislukking en hopeloosheid; de beide vertegenwoordigers verkopen niets en koning Karel XII komt verslagen terug uit de oorlog. 'A pigeon...' is even absurd als zijn beide voorgangers, maar minder hilarisch.
Vandaag op TV
-
20:30 | Veronica
-
20:25 | RTL 7
-
23:05 | Veronica