Mascarade (2023)
De Franse misdaadkomedie ‘Mascarade’ draait om twee jonge mensen die het geld van rijke patsers aan de Rivièra begeren. In dit oplichtersverhaal is echter niets wat het lijkt.
De Franse Rivièra is al vele jaren een ideaal decor voor films. De zon, de zee en de jetset staan garant voor verhalen over liefde, romantiek én… schimmige zaakjes. Alfred Hitchcock zette in 1955 de toon met zijn lichtvoetige, romantische misdaadfilm ‘To catch a thief’, waarin Cary Grant en Grace Kelly achter dure juwelen én el- kaar aanzitten. Filmmaker Nicolas Bedos, die drie jaar geleden opviel met zijn fantasydrama ‘La belle époque’, schreef en regisseerde nu ‘Mascarade’, een verhaal vol vaart en bedrog, dat gebaseerd is op een eigen nooit gepubliceerde roman, met elementen uit zijn jonge jaren. De hoofdpersonen zijn Adrien Saillard (Pierre Niney) en Margot Hansen (Marine Vacth). Adrien was danser, tot een ongeluk die carrière om zeep hielp, en teert nu op de zak van de rijke oud-actrice Martha Duval (Isabelle Adjani).
Ingewikkeld plan
Dan ontmoet Adrien de frivole, uitbundige Margot. Samen bedenken de twee een plan om aan meer geld te komen, zodat ze niet meer van anderen afhankelijk zijn. Iemand die als slachtoffer in aanmerking komt is onroerendgoedhandelaar Simon Laurenti (François Cluzet). Een ingewikkeld plan krijgt langzaam vorm en wordt in werking gezet. Het verhaal wordt op een behoorlijk complexe wijze voorgeschoteld, waarbij binnen een raamvertelling flashbacks en flashforwards elkaar in noodvaart afwisselen. De grote lijnen zijn wel duidelijk, maar als kijker raak je in de details makkelijk de draad kwijt. ‘Mascarade’ ziet er fraai uit en verveelt geen moment, maar is niet erg origineel, te lang en nodeloos complex.
De Franse Rivièra is al vele jaren een ideaal decor voor films. De zon, de zee en de jetset staan garant voor verhalen over liefde, romantiek én… schimmige zaakjes. Alfred Hitchcock zette in 1955 de toon met zijn lichtvoetige, romantische misdaadfilm ‘To catch a thief’, waarin Cary Grant en Grace Kelly achter dure juwelen én el- kaar aanzitten. Filmmaker Nicolas Bedos, die drie jaar geleden opviel met zijn fantasydrama ‘La belle époque’, schreef en regisseerde nu ‘Mascarade’, een verhaal vol vaart en bedrog, dat gebaseerd is op een eigen nooit gepubliceerde roman, met elementen uit zijn jonge jaren. De hoofdpersonen zijn Adrien Saillard (Pierre Niney) en Margot Hansen (Marine Vacth). Adrien was danser, tot een ongeluk die carrière om zeep hielp, en teert nu op de zak van de rijke oud-actrice Martha Duval (Isabelle Adjani).
Ingewikkeld plan
Dan ontmoet Adrien de frivole, uitbundige Margot. Samen bedenken de twee een plan om aan meer geld te komen, zodat ze niet meer van anderen afhankelijk zijn. Iemand die als slachtoffer in aanmerking komt is onroerendgoedhandelaar Simon Laurenti (François Cluzet). Een ingewikkeld plan krijgt langzaam vorm en wordt in werking gezet. Het verhaal wordt op een behoorlijk complexe wijze voorgeschoteld, waarbij binnen een raamvertelling flashbacks en flashforwards elkaar in noodvaart afwisselen. De grote lijnen zijn wel duidelijk, maar als kijker raak je in de details makkelijk de draad kwijt. ‘Mascarade’ ziet er fraai uit en verveelt geen moment, maar is niet erg origineel, te lang en nodeloos complex.