Schitterend (2024)
In ‘Schitterend’ wordt het lief en leed van vrouwen van diverse pluimage onder de loep genomen. De boodschap van deze tragikomedie: laat je niets aanpraten door de buitenwacht, want je bent schitterend zoals je bent.
Het pad van zes vrouwen wordt gevolgd: van puber Leyla (Bobbie Mulder, 3de v.l.), die niet weet wat ze moet doen nu ze voor het eerst verliefd is, tot Martien (Annet Malherbe, 2de v.l.), die net met pensioen is en merkt dat haar man niet zit te wachten op een aanwezige vrouw. Daartussen zit o.a. model Jamie (Holly Mae Brood, r.), die worstelt met de schoonheidseisen van haar vak en de jonge moeder Sanne (Caro Lenssen, l.), die langzaam ten onder gaat aan het runnen van een gezin en het hebben van een baan. Alle vrouwen hebben een connectie: ze zijn moeder, vriendin of collega van elkaar.
Duits origineel
‘Schitterend’ is gebaseerd op de Duitse tragikomedie ‘Wunderschön’ (2022). De Nederlandse versie is vlotter, ook in lengte: hij is bijna een half uur korter dan het origineel. Wat bleef zijn de vrouwelijke personages van vlees en bloed. Met al hun gebreken en onzekerheden, maar ook met hun veerkracht en humor. Al is het met de grappige scènes karig gesteld in ‘Schitterend’, want meestal slaat de film nogal door naar drama. Het zijn allen vrouwen die zich miskend en niet gezien voelen in deze door mannen gedomineerde maatschappij.
Universele problemen
‘Schitterend’ loopt dus op eieren: als de vrouwen alleen maar als een stel klagers over zouden komen, haakt de kijker snel af. Maar de filmmakers weten er toch voor te zorgen dat je met de vrouwen meeleeft, zelfs de mannelijke kijkers. Dit doen ze door de problemen grotendeels universeel te houden (een eerste liefde of wat te doen na je pensioen is niet aan sekse gebonden) en ze te laten spelen door prima actrices, die je direct gelooft.
Het pad van zes vrouwen wordt gevolgd: van puber Leyla (Bobbie Mulder, 3de v.l.), die niet weet wat ze moet doen nu ze voor het eerst verliefd is, tot Martien (Annet Malherbe, 2de v.l.), die net met pensioen is en merkt dat haar man niet zit te wachten op een aanwezige vrouw. Daartussen zit o.a. model Jamie (Holly Mae Brood, r.), die worstelt met de schoonheidseisen van haar vak en de jonge moeder Sanne (Caro Lenssen, l.), die langzaam ten onder gaat aan het runnen van een gezin en het hebben van een baan. Alle vrouwen hebben een connectie: ze zijn moeder, vriendin of collega van elkaar.
Duits origineel
‘Schitterend’ is gebaseerd op de Duitse tragikomedie ‘Wunderschön’ (2022). De Nederlandse versie is vlotter, ook in lengte: hij is bijna een half uur korter dan het origineel. Wat bleef zijn de vrouwelijke personages van vlees en bloed. Met al hun gebreken en onzekerheden, maar ook met hun veerkracht en humor. Al is het met de grappige scènes karig gesteld in ‘Schitterend’, want meestal slaat de film nogal door naar drama. Het zijn allen vrouwen die zich miskend en niet gezien voelen in deze door mannen gedomineerde maatschappij.
Universele problemen
‘Schitterend’ loopt dus op eieren: als de vrouwen alleen maar als een stel klagers over zouden komen, haakt de kijker snel af. Maar de filmmakers weten er toch voor te zorgen dat je met de vrouwen meeleeft, zelfs de mannelijke kijkers. Dit doen ze door de problemen grotendeels universeel te houden (een eerste liefde of wat te doen na je pensioen is niet aan sekse gebonden) en ze te laten spelen door prima actrices, die je direct gelooft.