Nordwand (2008)
Het op ware gebeurtenissen gebaseerde Duitse bergbeklimmersdrama 'Nordwand' is ijzingwekkend spannend. De ijselijke ontberingen op de Eiger worden zichtbaar én voelbaar in deze topfilm!
Luise (Johanna Wokalek) werkt halverwege de jaren dertig op de redactie van de Berliner Zeitung, in het hart van nazi-Duitsland. Als jonge assistente krijgt ze niet veel meer te doen dan koffie halen voor de echte journalisten. Dat verandert als er onder Europese bergbeklimmers een wedloop ontstaat om als eerste de 3970 meter hoge Zwitserse alpentop Eiger te beklimmen via de fameuze, steile noordwand. Aangemoedigd door het Duitse nationalisme nemen twee Beierse klimmers de uitdaging aan en ze willen proberen hun Oostenrijkse concurrenten een stapje voor te zijn. Luise komt oorspronkelijk uit hetzelfde dorpje als de twee klimmers Toni (Benno Fürmann) en Andreas (Florian Lukas) en krijgt van haar chef Arau (Ulrich Tukur) de kans een exclusief interview met hen af te nemen. Zodra de klimpartij daadwerkelijk van start gaat, nemen Luise en haar baas hun intrek in een hotel aan de voet van de steile wand om verslag te kunnen doen van de publicitair interessante onderneming. De weg naar de top is echter lang, zwaar en levensgevaarlijk!
Steil en meeslepend
Bergbeklimmersfilms zijn er in alle soorten en maten, maar zelden zijn de ontberingen in de kou en de gevaren van de steile berg zo spannend, meeslepend en levensecht in beeld gebracht als in 'Nordwand'. Regisseur Philipp Stözl overtreft hiermee vele verwachtingen, want zijn ervaring als filmmaker was vóór dit avontuur beperkt tot de minder bekende film 'Baby' en een reeks videoclips voor onder anderen Rammstein en Mick Jagger. 'Nordwand' vertoont veel overeenkomsten met het in 2009 uitgebrachte 'De hel van '63'; beide films grijpen terug op een historische, sportieve prestatie van formaat met echte helden en zware ontberingen in de kou. Toch is het verschil ook direct duidelijk: in een wak rijden heeft minder drama in zich dan van een bergwand naar beneden storten. Bovendien vormt de politieke achtergrond van topper 'Nordwand' een verdieping c.q. verhoging, die ontbreekt in het vlakke Elfstedentochtverhaal. Het camerawerk is fenomenaal en vaak dicht op de huid gefilmd van de uitstekende acteurs en stand-ins.
Luise (Johanna Wokalek) werkt halverwege de jaren dertig op de redactie van de Berliner Zeitung, in het hart van nazi-Duitsland. Als jonge assistente krijgt ze niet veel meer te doen dan koffie halen voor de echte journalisten. Dat verandert als er onder Europese bergbeklimmers een wedloop ontstaat om als eerste de 3970 meter hoge Zwitserse alpentop Eiger te beklimmen via de fameuze, steile noordwand. Aangemoedigd door het Duitse nationalisme nemen twee Beierse klimmers de uitdaging aan en ze willen proberen hun Oostenrijkse concurrenten een stapje voor te zijn. Luise komt oorspronkelijk uit hetzelfde dorpje als de twee klimmers Toni (Benno Fürmann) en Andreas (Florian Lukas) en krijgt van haar chef Arau (Ulrich Tukur) de kans een exclusief interview met hen af te nemen. Zodra de klimpartij daadwerkelijk van start gaat, nemen Luise en haar baas hun intrek in een hotel aan de voet van de steile wand om verslag te kunnen doen van de publicitair interessante onderneming. De weg naar de top is echter lang, zwaar en levensgevaarlijk!
Steil en meeslepend
Bergbeklimmersfilms zijn er in alle soorten en maten, maar zelden zijn de ontberingen in de kou en de gevaren van de steile berg zo spannend, meeslepend en levensecht in beeld gebracht als in 'Nordwand'. Regisseur Philipp Stözl overtreft hiermee vele verwachtingen, want zijn ervaring als filmmaker was vóór dit avontuur beperkt tot de minder bekende film 'Baby' en een reeks videoclips voor onder anderen Rammstein en Mick Jagger. 'Nordwand' vertoont veel overeenkomsten met het in 2009 uitgebrachte 'De hel van '63'; beide films grijpen terug op een historische, sportieve prestatie van formaat met echte helden en zware ontberingen in de kou. Toch is het verschil ook direct duidelijk: in een wak rijden heeft minder drama in zich dan van een bergwand naar beneden storten. Bovendien vormt de politieke achtergrond van topper 'Nordwand' een verdieping c.q. verhoging, die ontbreekt in het vlakke Elfstedentochtverhaal. Het camerawerk is fenomenaal en vaak dicht op de huid gefilmd van de uitstekende acteurs en stand-ins.